totaal

Het Bachkoor Brabant wordt elk jaar na audities samengesteld uit jonge, getalenteerde én ervaren amateurkoristen uit Noord-Brabant en Vlaanderen. Dit zorgt voor kwalitatief goede en gebalanceerde uitvoeringen. Door deze werkwijze is het ook mogelijk om de juiste zangers bij het juiste project te betrekken.

Het Bachkoor Brabant houdt zich projectmatig bezig met het uitvoeren van Bachs koormuziek zoals de Matthäus Passion (sinds 1993) en de Johannes Passion. Daarnaast staan er regelmatig koorwerken van componisten die een muziekhistorische relatie met Bach hebben op het programma.

Tot het vaste repertoire van het Bachkoor Brabant behoren tevens Bachs Weihnachts Oratorium, Hohe Messe, Magnificat en diverse cantates en motetten. Bij de uitvoering van haar Bachprojecten werkt het koor vanaf 1989 nauw samen met het Barokorkest Florilegium Musicum.

Geert van den Dungen (dirigent)

dungen-geert-van-den

Geert van den Dungen (1955) begon zijn muzikale activiteiten als koorknaap onder leiding van de befaamde dirigent-organist-componist Louis Toebosch. Al op 17-jarige leeftijd werd Geert benoemd tot dirigent van verschillende koren. Na zijn studies koor- en orkestdirectie aan het Brabants Conservatorium in Tilburg behaalde hij aan de Rijksuniversiteit Utrecht zijn doctoraalexamen muziekwetenschap. Daarnaast studeerde hij zang bij Elizabeth van der Ploeg en doorliep hij stages bij Bernard Haitink in Londen (Royal Opera House Covent Garden) en Eric Ericson in Stockholm (Eric Ericson Chamber Choir).

Als dirigent specialiseerde Geert van den Dungen zich in de grote vocale werken van Johann Sebastian Bach. Naast de vele Bach-concerten leidde hij eveneens een groot aantal oratorium-uitvoeringen met werken van onder anderen Monteverdi, Purcell, Vivaldi, Zelenka, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Rossini, Brahms, Liszt, Fauré, Duruflé en Poulenc. Ook de Nederlandse koormuziek uit de 20ste eeuw draagt hij een warm hart toe. Enkele Nederlandse componisten, onder wie Albert de Klerk en Jos van Amelsvoort, droegen koorwerken aan hem op. Talrijk zijn tevens de a-cappellaprogramma’s die Geert verzorgde, waarbij zijn sterke affiniteit met de Vlaamse, Italiaanse en Spaanse polyfonie uit de Renaissance tot uitdrukking kwam.

Geert van den Dungen behaalde met zijn koren diverse prijzen op nationale en internationale koorfestivals (Rotterdam, Arnhem, Warschau, Budapest, Verona en Jeruzalem), maakte verschillende opnamen voor radio, televisie en cd en dirigeerde in vele Europese landen, Israël en de Verenigde Staten. Naast het Bachkoor Brabant leidt hij ook het Concertkoor Breda, Kamerkoor Cantecleer en het Rotterdams Vocaal Ensemble. Als musicoloog verzorgt hij regelmatig publicaties en lezingen. Momenteel werkt hij aan de Universiteit van Amsterdam aan een proefschrift over het leven en werk van de Joodse componist Sem Dresden.

Voor 9 april zijn de volgende solisten bekend:

Oscar Verhaar (countertenor)

oscar-verhaarOscar Verhaar werd in Rotterdam geboren en zong als jongenssopraan van het Rotterdams Jongenskoor vele malen solo in binnen- en buitenland (onder meer in Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Rusland en de VS). In 2012 sloot Oscar de masteropleiding zang Oude Muziek af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij studeerde bij Michael Chance, Jill Feldman, Lenie van den Heuvel en Peter Kooij. Daarnaast studeerde Oscar bij Lydia Vierlinger in Wenen en volgde hij masterclasses bij Carlos Mena, Deborah York, Eric Mentzel en Kees Boeke.

In september 2014 was Oscar de enige mannelijke finalist van het Concours de Chant Baroque de Froville in Frankrijk. In 2010 won Oscar de eerste prijs van de Austria Barock Akademie. In het najaar van 2015 werd hij geselecteerd als een van de Classical Talents voor de BUMA Classical Convention.

Al sinds 2002 treedt hij op als solist in het oratoriumrepertoire, met werken van onder anderen Monteverdi, Vivaldi, Bach en Händel, en werkt hij samen met barokorkesten als Florilegium Musicum, Accademia Amsterdam en Collegium Ad Mosam. In 2008 debuteerde Oscar op het Festival Oude Muziek Utrecht met een liedprogramma rond Constantijn Huygens in de Fabulous Fringe serie. Opera-ervaring deed hij op in Dido and Aeneas van Purcell, Venus and Adonis van John Blow en Abraham and Isaac van Benjamin Britten (Nederlands Kameropera Festival 2005). In oktober 2010 zong hij met veel succes bij Opera Studio Nederland in Monteverdi’s Orfeo in de regie van Pierre Audi. In 2004-2005 soleerde Oscar onder leiding van de Vlaamse regisseur Guy Cassiers in de befaamde Proust-cyclus ‘Op zoek naar de verloren tijd’ door het RO-theater, onder meer in Amsterdam (Holland Festival), Berlijn (Berliner Festspiele), Brussel (Festival des Arts) en Wenen (Wiener Festwochen).

In de afgelopen periode soleerde Oscar bij de festivals van Ambronay en Été musical Bergerac in Frankrijk en in Nederland op het Grachtenfestival Amsterdam en bij de Operadagen Rotterdam. In het voorjaar van 2014 verscheen voor het label Quintone zijn eerste solo-CD, met muziek van Constantijn Huygens en zijn Italiaanse tijdgenoten als Caccini, Kapsperger en Monteverdi. 

Enide Lebrocquy (sopraan)

enide

Enide is geboren te Sint-Niklaas in 1992 en ontdekte al snel haar liefde voor muziek. Op vijfjarige leeftijd kreeg ze haar eerste pianolessen bij Katrien De Wulf en Liesbet Van Daele. Daarnaast volgde ze ook een paar stages, waarbij ze les kreeg van Sylvie Decramer.

Op 11-jarige leeftijd deed ze haar eerste zangervaringen op bij Gynaika, een jeugdkoor o.l.v. Godfried Van de Vyvere. Met Gynaika maakte ze veel internationale concertreizen (naar Polen, Tsjechië, Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Engeland…) en nam ze deel aan verschillende wedstrijden. In 2005 nam Gynaika deel aan de wedstrijd ‘Koor van het Jaar’, waarin het laureaat werd in de categorie ‘jeugdkoren’. Vanaf 1998 plaatste het koor zich 5 maal op rij in de hoogste divisie van de Oost-Vlaamse provinciale koortoernooien.

Haar eerste zanglessen kreeg ze van Véronique Daelman en Irene Carpentier. Na een onderbreking van een paar jaar zette ze haar zanglessen voort bij Steven Mariën en Bart Uvyn. Daarnaast zong ze ook een jaar bij Vox Mago o.l.v. Patrick Debrabandere.

Momenteel zit Enide in haar derde bachelor solozang klassiek bij Sinan Vural en Margriet van Reisen aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. Van 2014 tot 2016 volgde ze daar ook les bij Xenia Meijer. Aan het conservatorium nam ze deel aan verschillende operaproducties. In 2015 voerde ze Poulenc’s ‘Dialogues des Carmélites’ uit en vorig jaar speelde ze Ida in ‘Die Fledermaus’ van J. Strauss. Op 8 oktober 2016 werd zij de allereerste winnaar van het Bach Vocalistenconcours Brabant.

Daarnaast zingt ze bij verschillende ensembles. In 2013 richtte ze samen met mezzosopraan Marinken Van de Velde ‘Duende’ op, waarvan Dominique Boeynaems in 2015 de vaste gitarist werd. Sinds juli 2015 maakt ze ook deel uit van ‘Femmesemble’, een jong vocaal ensemble dat verder bestaat uit Vera Rademaekers, Boukje van Gelder en Sunta Overvliet. De muziek die Femmesemble uitvoert, varieert van beroemde componisten als Monteverdi, Debussy, Kodály en Verdi tot onbekendere componisten van het wat lichter klassieke vrouwenkoorrepertoire als de Finse Hyökki en arrangeur Hatfield.

Lior Leibovici (tenor): Evangelist

Op elfjarige leeftijd vertolkte de Israëlisch-Franse zanger Lior Leibovici de rol van Miles in The turn of the Screw van Benjamin Britten. Daardoor kreeg hij de smaak van muziek en theater te pakken. Eerst volgde Lior een opleiding in zijn geboorteland Israël waar hij toegelaten werd tot een lyceum voor de kunsten en tot het culturele legerkorps. Vervolgens ging hij naar Frankrijk, waar hij zang studeerde aan het Conservatorium Erik Satie te Parijs en bij het Centre de Musique Baroque de Versailles. Vanaf 2004 specialiseerde Lior zich verder aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter Kooij.

Dankzij zijn zuivere en warme tenortimbre vertolkte Lior zeer gevarieerde rollen uit het barokke en klassieke repertoire. Zo was hij de Evangelist in de Johannes Passion en Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach, Tirsis in Le Malade Imaginaire van Marc-Antoine Charpentier, Achille in Iphigenie en Aulide van Christoph Willibald von Gluck, Orphee aux Enfers van Jacques Offenbach en Aret in Baucis und Philemon van Joseph Haydn.

Lior Leibovici maakt sinds 2008 deel uit Cappella Pratensis. Daarnaast zingt hij ook in Profeti della Quinta en in Theleme. Hij maakte in al zijn talloze rollen vele cd-opnamen.

 

Michiel Meijer (bas): Christus

Afkomstig uit een muzikale familie begon Michiel Meijer zijn opleiding op twaalfjarige leeftijd met hobolessen bij Henk Knöps. Na zijn middelbare school studeerde hij Muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en aansluitend solozang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Charles van Tassel. Al tijdens zijn studie deed hij koorervaring op bij verschillende professionele koren onder leiding van Daniel Reuss, Gustav Leonhardt en Jos van Veldhoven.

Inmiddels heeft hij als solist een breed repertoire ontwikkeld, waaronder oratoria, liederen en ensemblemuziek, van vroeg-renaissance tot hedendaagse composities. De laatste jaren heeft hij zich voornamelijk gewijd aan muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw en heeft hij een reputatie opgebouwd als specialist in barokcantates en –oratoria.

Hij treedt regelmatig solistisch op met de Nederlandse Bachvereniging en was onder meer te horen op het Festival Oude Muziek van Utrecht, het Boston Early Music Festival en het Tropical Baroque Music Festival van Miami. Daarnaast zong hij Bach’s Johannes Passion (Christus) met het Girton College Choir Cambridge in London, solocantates met diverse organisten (Aart Bergwerff, Jaap Hillen, Ruud Huijbregts, Charles de Wolff). Hij trad op met verschillende kamermuziekensembles in Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland.

Michiel Meijer maakte diverse cd-opnames, waaronder composities van Herman Hollanders met het Brabants Muzyk Collegie (Etcetera), cantates van Buxtehude met Collegium Ad Mosam (Solal), liederen van Antoine Oomen op teksten van Nederlandse dichters (Q Disc), en cd’s met de Nederlandse Bachvereniging (Channel Classics).

Michiel Meijer is onder meer verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir van Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor. Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend kunstenaar, neemt het coachen van kleine groepen zangers of hele koren een steeds belangrijker plaats in. Sinds oktober 2012 vormt hij samen met violiste Paulien Kostense de artistieke leiding van Bach Ensemble Amsterdam.

Adriaan De Koster (tenor): aria’s

De tenor Adriaan De Koster vatte zijn hogere muziekstudies aan in 2002 na zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement voltooid te hebben. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeert hij nu in Den Haag bij Andrew Schroeder.

Als solist nam hij bij verschillende dirigenten de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, als ook in de Mariavespers van Monteverdi en in “Messiah”, “L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, Dixit Dominus en Chandos Anthem 11  van Haendel.  Ook was hij te horen in de muziektheaterproductie Almschi met de Octopus Solisten en in Rossini’s “Il signor Bruschino” vertolkte hij de rol van Florville. Hij soleerde in de creatie van het oratorium “Ik, Simon” (P. Spaepen), de Markuspassie van Keiser, het Stabat Mater van Haydn en als evangelist in J.S. Bachs Mattheuspassie.

Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde koorzanger. Hij deed projecten met Currende en zong met Ex Tempore en La Petite Bande. Ook maakt hij regelmatig deel uit van het Vlaams Radio Koor. Verder zingt hij bij het gregoriaanse ensemble Psallentes olv Hendrik Vanden Abeele en bij Graindelavoix olv Bjorn Schmelzer.

Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken. Ook neemt hij graag deel aan masterclasses, in die context werkte hij al met Janette Fischer, Anna Nativitade, Christophe Prégardien en Maarten Koningsberger.

David Visser (bas/bariton): aria’s

De bariton David Visser studeerde bij Sasja Hunnego aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en bij Carolyn Watkinson aan het Rotterdams Conservatorium Codarts. Hij werd jarenlang gecoacht door Meinard Kraak en kreeg masterclasses van o.a. Ira Siff, John Bröcheler, Wolfgang Holzmair en Peter Kooij. Momenteel studeert hij aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam, waar hij lessen volgt bij Sasja Hunnego.

Als oratoriumsolist zong David onder meer de Matthäus Passion, Johannes Passion en het Weihnachts Oratorium van Bach, Händels Messiah, het Requiem van Mozart, Rossini’s Petite Messe Solennelle en Ein deutsches Requiem van Brahms.

Bij de Dutch National Opera Academy vertolkte David dit jaar de rol van Woodraven in de moderne opera The Mother of Black-Winged Dreams van Hanna Kulenty en de titelrol in de opera Don Giovanni van Mozart. Eerder zong hij de rol van Aeneas in Purcells Dido & Aeneas en voerde hij samen met sopraan Nikki Treurniet en pianist Mark van Nispen de voorstelling Bariton Zoekt Vrouw op.

Op het programma 2017 staat onder andere de Matthäus Passion op het programma naast de rollen van Pandolfe in Massenets Cendrillon, Marcello in La Bohème van Puccini en Peter in Hänsel und Gretel van Humperdinck.

Flanders Boys Choir

Het jongenskoor begon 85 jaar geleden als het koor van het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas. Maar de laatste jaren is het Flanders Boys Choir geëvolueerd van een schoolkoor naar een koor met een veel grotere weerklank, nationaal en internationaal.” De tijd dat vrijwel elk college, waar enkel jongens les volgden, z’n jongenskoor had, is voorbij. Met de invoering van het gemengd onderwijs verdwenen de meeste jongenskoren.

Een carrière in het jongenskoor begint doorgaans op 8-jarige leeftijd. Elk jaar gaat de muzikale leiding rond in de scholen van Sint-Niklaas en omstreken. Wie goed kan zingen, wordt uitgenodigd om aan te sluiten bij de aspiranten, een voorbereidingsgroep. Na een jaar maken de aspiranten, met een diploma in de hand, de overstap naar het grote koor. Daar worden ze opgevangen door de andere jongens, van wie de leeftijd varieert van 9 tot 15 jaar. De jongens repeteren twee keer per week, op woensdag en vrijdag. Hierbij wordt zowel individueel als in groep gewerkt. De jongens krijgen aparte stemvorming van ervaren stempedagogen. Op vrijdag sluiten de mannen van het koor aan bij de groep. Zij nemen de drie onderste stemmen (alt, tenor en bas) voor hun rekening. Samen werken ze aan grotere en kleinere projecten, gemiddeld zo’n tweetal per jaar. Maar de boog staat niet altijd even gespannen. Eén keer per jaar gaat het koor op reis. De voorbije jaren streek het Flanders Boys Choir neer in onder andere Frankrijk, Engeland, Italië en Oostenrijk. Daarnaast wordt het koor ook geregeld uitgenodigd voor een concertreis.

Het jongenskoor nam de voorbije jaren ook twee cd’s op. “Noyt Sulcken Liefde” bundelde in samenwerking met tenor Guy De Mey enkele minder bekende oud-Vlaamse kerstliederen. Zij nam ook nog enkele psalmen van Haydn onder handen, die samen met de Missa in Tempore Belli op cd verschenen.

Naast de eigen concerten verleent het koor ook regelmatig zijn samenwerking aan tal van andere projecten. Jaarlijks werken de jongens mee aan uitvoeringen van de Matthäus Passion in België en Nederland. Het koor leidde ook enkele van zijn zangers op voor “Zoutloos”, een muzikale theaterproductie van Studio Orka.

Florilegium musicum

Barokorkest Florilegium musicum (muzikale bloemlezing) werd in 1978 opgericht toen de vraag naar een “authentieke” uitvoeringspraktijk met een transparanter klankbeeld steeds groter werd. In de loop der jaren heeft het ensemble zich ontwikkeld tot een internationaal beroepsorkest met gespecialiseerde musici, die historische instrumenten of kopieën daarvan bespelen. Een vrijwel constante orkestbezetting maakt het orkest uiterst flexibel en snel om mee te werken. Doordat het orkest zo goed op elkaar is ingespeeld blijft er vaak meer repetitietijd over voor interpretatie en details. Hierdoor neemt het orkest niet alleen een speciale plaats in het Nederlandse muziekleven in, maar spreekt het ook zoveel koren en dirigenten aan om met Florilegium musicum te werken. Een ontspannen en ondersteunend muzikaal klimaat heeft geresulteerd in een jarenlange samenwerking met vele koren in binnen- en buitenland.

Op het repertoire staan bijna alle standaard koorwerken uit de Renaissance tot en met de Klassieke Periode. Er kan worden gewerkt in kleinere bezettingen van strijkers met orgel tot de grootst mogelijke bezettingen met extra strijkers, blazers en slagwerk. Een aantal orkestleden bespeelt meerdere instrumenten als viola da gamba, viola d’amore, hobo da caccia of blokfluit, zodat de uitvoering de oorspronkelijke ideeën van de componist zo dicht mogelijk benadert. Florilegium musicum werkte mee aan diverse cd-opnamen met Nederlandse en Duitse koren van onder andere de Matthäus Passion en Hohe Messe van Bach, de Messiah van Händel en het Gloria van Vivaldi. Het orkest is regelmatig op de radio te beluisteren en verscheen diverse malen op tv.

Vragen

Hoe lang duurt het concert
De uitvoering begint om 14:15 uur en duurt tot ongeveer 17:45 met pauze van drie kwartier.

Waar kan ik gratis parkeren
Op de parkeerterrein bij het oude pand van Family Fit,  achter de Jumbo en de Emté,  alle drie aan de Schotsestraat, Kaatsheuvel.

Zijn er toiletten aanwezig
In de kerk is alleen een minder validentoilet aanwezig. Buiten staat een ruime toiletwagen.

Kan ik kaarten aan de kerk kopen
Ja

Is de kerk verwarmd
Ja, het is niet nodig om extra kleding mee te nemen.

Zijn er kussentjes in de kerk
Ja, alle banken zijn voorzien van kussens.

Zijn er programmaboekjes
Er is een programmaboekje te koop voor €2.,- met daarin uitleg over de Matthäus Passion, het orkest, het koor, de dirigent en de solisten. In dit boekje is ook de tekst van de Matthäus Passion zowel in het Duits als in het Nederlands opgenomen.

Heeft u nog verder vragen
U kunt ons via de mail een bericht sturen.

Wat is de website van het Bachkoor Brabant.
Klik hier voor hun website.

Informatie

Matthäus Passion uitgevoerd door Bachkoor Brabant (gemengd koor en jongenskoor), solisten en orkest

9 april 2017 om 14.15 uur in de St.Janskerk in Kaatsheuvel

Entree: middenschip en zijkapellen: € 35